Telecomvergelijker

Dit komt omdat de aanbieders van vast internet de laatste jaren nieuwe bedrijfsplannen hebben ontwikkeld die diensten van de volgende generatie omvatten, zoals internettelevisie en internetvideostreams. Zo zijn de plannen voor vast internet van de mobiele aanbieders (zoals verplichte landings- en roamingtarieven) enkele jaren geleden vooruitgelopen op de plannen voor vaste telecommunicatie (zoals optimale netwerksnelheid en optimale datagrootte). Maar in april 2005 introduceerde de mobiele provider voor het eerst de pakketten die bekend staan als mobiele internetvideopakketten (MVIP). Dit zijn op maat gemaakte pakketten waarin de internetverbinding en alle noodzakelijke pakketten zijn inbegrepen en de gebruiker zelf kan bepalen op welke pakketten hij zich abonneert en welke prijzen hij daarvoor wil betalen. Wanneer zijn internetdienst is inbegrepen, kost de MVIP niet meer dan het basis-internettarief. Als men bang is voor prijsstijgingen, worden de MVIP-plannen zelfs goedkoper dan de basistarieven. De MVIP-pakketten kunnen dus het aantal klanten dat de vaste prijzen zou nemen – aanzienlijk verminderen. Dit moet echter worden gezien in de context van het feit dat, als het om vaste prijzen gaat, de vaste internettarieven (als uw internetsnelheid onvoldoende is) al erg goedkoop zijn en de MVIP hoge internettarieven biedt met een lagere vertaling. Natuurlijk hebben de meeste MVIP-klanten de mogelijkheid om deze dure internetpakketten af te schaffen, hetgeen resulteert in een netto daling van de totale vaste prijzen.

In Europa

In de meeste Europese landen is het aantal vaste internetgebruikers gedaald. De netto breedbandpenetratie in de EU bedraagt ongeveer 60% voor zowel vaste als mobiele tijdgebaseerde aanbiedingen. In 2000 waren er ongeveer 1,2 miljoen betaalde abonnementen voor op IPv4 gebaseerde verbindingen. Vorig jaar waren er meer dan 460 000 IPv6-abonnementen en naar schatting 1,4 miljoen abonnees voor IPv6-only-verbindingen. Het aantal contracteindpunten vertoonde de afgelopen jaren een vrij constante daling als gevolg van een groot verloop in de omvang van de verbindingen.

Nederland De Nederlanders zijn zeer proactief als het gaat om de dualiteit van het internet. Wat hen betreft is er geen onderscheid tussen op tijd gebaseerde en op IP gebaseerde verbindingen. Niet alleen is hun vaste netwerk een goed substituut voor een mobiel netwerk, hun primaire telecomprovider vergelijker is ook een volwassen aanbieder van vaste internetverbindingen. In 2003 hebben zij hun vaste internetdiensten uitgefaseerd en hebben zij de nieuwe FTTC-aanvraag ingediend. In hun aanvraag verklaarden zij dat het geen zin had hun activiteiten voort te zetten omdat de procedure snel (36 dagen) en kostenefficiënt moet zijn. Afgezien van het ontbreken van de vaste dienst in feite, zal de hoogste prijs van de FTTC de kosten zijn van de transmissie van de DSLF-lijnen naar de klanten die er gebruik van maken. Een bedrijfsmodel dat je een kans zou kunnen noemen om te proberen met de gevestigde exploitanten te concurreren op het gebied van prijzen. Natuurlijk betekent dit dat er een grote kans is dat er geen dienst zal worden aangeboden via de FTTC-dienst.

Nederland heeft ongeveer 50 000 draadloze mobiele abonnees op een landbevolking van 43 miljoen. De eerste aanbieder van mobiele breedbandtoegang in Nederland is Belgacom (KPN). Belgacom is een van de eerste mobiele aanbieders die vaste diensten aanbiedt en de tweede is Total Telecom (TOT). Het laatste aantal gebruikers bedraagt 1,1 miljoen per maand.

Finland Wat mobiel internet betreft, heeft Finland een bevolking van 5 miljoen en diensten van 100.000 mobiele abonnementen op een bevolking van 5,3. Het is een van de snelst groeiende landen ter wereld. Volgens Fincentromedia biedt Finland de beste mobiele breedband, afhankelijk van het land, en is de meest vruchtbare markt die van Finland, waar in 2000 een gebruikspiek van 21 miljoen klanten werd bereikt. Voor zover bekend is Finland de enige van de Baltische landen die zijn telecommunicatie niet heeft geprivatiseerd. Het aantal klanten voor mobiele breedband bedraagt minder dan 1 miljoen. Finland heeft alle mogelijkheden nodig die het kan krijgen. De mensen hebben behoefte aan betrouwbare en adequate technologie tegen een zeer betaalbare prijs. Met een cultuur, een sociale en economische structuur en een hoge levensstandaard is Finland een land van stenen. Is het dan de manier om de aandacht van de Finse consumenten en werknemers te trekken? Finland lijkt de oude betrouwbare diensten te willen handhaven en het beste antwoord te willen geven op de eisen van het Finse publiek.

In Scandinavië is Zweden het meest ontdekte land. Zweden experimenteert al sinds 1918 met de integratie van breedband en vaste telefoonlijnen samen. Er zijn nu verschillende aanbieders actief in Finland en Zweden en er zijn 50 miljoen klanten in Finland en ongeveer 50 000 smartphonegebruikers. In de periferie van Helsinki adverteert een Zweedse aanbieder van mobiele diensten, Telia, zijn dienst als een “goedkoop alternatief voor traditionele telecommunicatiediensten”.